07 d’abril 2021

El sacerdot assiri Sefer (Aho) Bileçen condemnat a dos anys i un mes de presó: 'Qui vingui a la meva porta, els donaré menjar. Ho he de fer perquè la meva religió i filosofia m’ho manen.'

El sacerdot assiri Sefer (Aho) Bileçen, que dirigeix ​​el monestir ortodox siríac de Mor Yacoub, a la província kurda de Mardin, a Turquia, ha estat condemnat a dos anys i un mes de presó per l'acusació de "ser membre d'una organització". Havia estat arrestat el 10 de gener de 2020 al districte de Nusaybin, a Mardin, i havia estat alliberat el 14 de gener. No obstant això, dos dies després, havia estat acusat de "pertinença a una organització terrorista".

A la vista a la qual va assistir l’advocat de Bileçen (però no el mateix Bileçen), el fiscal va reiterar la seva opinió que s’enfronta a un càstig, al·legant que “va ajudar l’organització”. Segons els informes, Bileçen va ser acusat de proporcionar menjar i aigua a membres de l’ala militar del Partit dels Treballadors del Kurdistan (PKK) el 2018.

Després de la seva detenció, es va reunir amb els membres de la Comissió de Drets Humans del Col·legi d’Advocats d’Urfa i va fer la següent declaració a través dels seus advocats:

“El 2018, dos membres de l’organització van venir al monestir. Em van demanar que els donés menjar i jo els hi vaig donar menjar. Més tard, això es va determinar. Després, el comandant de la gendarmeria va parlar amb el metropolità d’aquesta zona i van organitzar una reunió amb mi. No vaig negar el que vaig fer. Els vaig demanar que prenguessin les mesures de seguretat necessàries per evitar que l’incident es tornés a produir, però no van fer res. Vaig pensar que el tema estava tancat després d’això. Qui vingui a la meva porta, els donaré menjar. Ho he de fer perquè la meva religió i filosofia m’ho manen. Com que sóc sacerdot, tampoc no puc mentir. Ho faig per la meva creença, no per ‘ajuda’ a cap ‘organització’ ”.

Tur Abdin és una regió assíria històrica situada al sud-est de Turquia i actualment alberga aproximadament 3.000 assiris pertanyents a diverses confessions de les esglésies, inclosa l'església ortodoxa siríaca.